Confitura i karmienia niedosyt

Ave!

Niedawno dostałem oceny uczestników Confitury, którzy byli tak mili i w ankiecie post-Confiturowej poświęcili mej prezentacji chwilę. Bardzo dziękuję! Ponieważ oceny były obfite i ponieważ wpisały się mimo tego w zwykły dla mnie post-Confiturowy niedosyt uwag, to piszę co i jak.

Piszę co i jak także dlatego, że jak na Confiturze byłem uczestnikiem, to miałem nieraz ochotę dowiedzieć się, jak te oceny moje są przydatne dla prelegenta.

 

Aha – to nie jest relacja z Confitury, ale niżej znajdziecie odnośniki do dwu relacji.

Jak mnie oceniono?

Poniżej średniej, poniżej mediany. Średnia: 3,84. Mediana: 3,83. Średnia ocen moich: 3,82. Auć! Oto zbiorcze zestawienie:

ZbiorczaOcenaConfiturowa
zagregowane oceny mej prezentacji o GIT’cie – największy słupek – choć przyciąga wzrok – jest nieistotny

Zawsze mnie frapowało, dlaczego jest w pytaniach pole “nie dotyczy”, skoro oceny prelekcji są nieobowiązkowe. Innymi słowy, jako człowiek, który na prelekcji nie był, mogę albo się fatygować i klepać mozolnie “nie dotyczy” na wszystkich prelekcjach, których nie zaliczyłem, albo po prostu je pominąć.

U mnie 95 osób wybrało pominięcie, 174 mozolnie kliknęło nie dotyczy. Chciałbym im podziękować, choć troszkę też mnie irytuje, że największy słupek na powyższym obrazku to słupek do zignorowania.

Przeliczam po mojemu

Licząc się inaczej, oceny złe to -2 (bardzo źle) i -1, neutralna to 0, dobre to 1 i 2 (bardzo dobrze). W ten sposób licząc mam -2*0 -1*10 + 15*0 + 20*1 +23*2 = 56; na wszystkich głosów 68, co daje wynik 0,8 (czyli szkolne minus dobry).

Maksymum punktów jakie mogłem zdobyć przy 68 głosach to 136 (idealny świat, wszyscy mnie kochają). Zdobyłem 56. Nienajlepiej. 😦

Procentowo ocen: 14,7% złych, 22% neutralnych, 29,4% dobrych i 33,9% bardzo dobrych.

O czym mówiłem?

Zanim przejdę do komentarzy, poniżej jest abstrakt mej prezentacji:

http://2014.confitura.pl/#/presentations - poszukaj Git
Abstrakt mej prezentacji

Zamieszczam, gdyż przy części komentarzy może być to istotne.

Co było na prezentacji:

– o repozytoriach; zademonstrowałem jak stworzyć repo z palca, co jest minimum wymaganym dla zaistnienia repozytorium i tego, by bez git init repozytorium mogło zacząć działać; zademonstrowałem różnicę między repo surowym a zwykłym;

– o sposobach ignorowania plików (.gitignore per projekt i globalne, wreszcie .git/info/exclude) oraz o wtyczce ZSH do gitignore, razem z demonstracją;

– o tym, czym jest commit, znowu z demonstracją;

– o grafowej naturze Gita, o powiązaniu bloba, drzewa i samego commit’a;

– o SHA1 i jego kryptograficznych niedostatkach i dlaczego to nie przeszkadza

– o różnicy między przechowywaniem migawek oraz delt

– o zmianach nazwy w Git’cie

– o wskaźnikach, jak gałąź, czy głowica

– o odpiętej głowicy i jak to naprawić

– o git instaweb i git daemon

– wreszcie o operacjach interaktywnych, jak add, patch, rebase.

 

Inne opisy mej prelekcji są w dwu relacjach z Confitury:

  1. Doskonała relacja pióra Marcina: http://mstachniuk.blogspot.com/2014/07/konfitura-marmolada-dzem-powido-i.html.
  2. Inna, nie tak pełna, ale z dobrym wykorzystaniem zdjęć z każdej prelekcji, u Szymka: http://blog.stepniak.net.pl/2014/07/confitura-2014

Wreszcie, załączam slajdy:

Jeśli powyższe nie działa, kliknij tu – Git nie dla początkujących – slajdy bezpośrednio na SlideShare.

Jakie dostałem komentarze?

Oceny to jedno, komentarze natomiast to wyraz uczuć ludzi, którzy coś poczuli na tyle mocno, że zechciało im się to wpisać.

Podczas prelekcji kilka razy poprosiłem – mam nadzieję, że ujmująco! – o komentarze i wpisy. Okazało się – ku memu naprawdę miłemu zaskoczeniu – że skutecznie! Komentarzy bowiem dostałem 26. Tak, dwadziestu sześciu osobom zechciało się coś mi skomentować. Mój osobisty rekord, zatem dziękuję każdemu, komu się chciało.

Zatem! Pogrupujmy moje komentarze. Mamy sekcję “nie tego się spodziewałem”, “słaby poziom”, uwagi techniczne, uwagi do konkretnego momentu, pochwały oraz to, gdzie czytam i nijak nie wiem, co autor miał na myśli.

Nie to, czego się spodziewałem

Istotny problem. Spójrzmy:

Wykład prowadzony ciekawie, natomiast przedstawione zostały rzeczy, które z praktycznego punktu widzenia mało kogo interesują. Ja i większość ludzi z którymi rozmawiałem spodziewała się pewnych zaawansowanych tricków.

Dziękuję za komplement! Co sprawiło, że napisałeś, że ciekawe poprowadzenie?

Spodziewalem sie praktyki, a nie podstaw budowy i dzialania gita

Która część opisu mej prezentacji Cię tak nastawiła?

Było bardzo dużo o technicznym, na codzien niepotrzebnym, zapleczy gita, a oczekiwałem przydatnych tricków do codziennej pracy.

Ignorowanie plików? ZSH GI? Git instaweb, git daemon? Operacje interaktywne? Nieprzydatne na codzień? Czy po prostu idzie o to, że wolałbyś więcej na ich temat kosztem “jak stworzyć repo z palca” czy “Git to graf skierowany acykliczny”?

Prezentacja poświęcona właściwie trudno mi powiedzieć czemu. Odkrywaniem koła na nowo? Jakie katalogi są potrzebne żeby git zadziałał. 

Ad katalogi – to pierwsze 10 minut. Całościowo – pogłębieniu wiedzy o popularnym narzędziu. Wiedzy, którą większość moich rozmówców z różnych miejsc niekoniecznie posiadała.

Generalnie – miał być to wykład właśnie taki. Nie dla początkujących, obliczony na pogłębienie wiedzy o narzędziu, nie o kolejnych ciekawych sposobach używania. Nie nazywałem go “Git tricks”, jak i zrezygnowałem z nazwy “Git dla zaawansowanych” właśnie z tej racji, że nie chciałem takich skojarzeń. Nie było moim celem przedstawianie trików, może poza ignorowaniem plików. Moim celem było umożliwienie audiencji zrozumienia, dlaczego w tym narzędziu rzeczy dzieją się tak, jak się dzieją.

Słaby poziom

Słaby poziom, niczego nowego się nie dowiedziałem. Żadnych konkretów, rzeczy nie przydatne na codzień

Nie było to zbyt odkrywcze, tempo nie porywające

mało informacji, sporo przestojów

No nie bardzo mnie porwala, dlatego zmienilem prezentacje.

Primo, dziękuję za wpis.

Secundo, przydałoby mi się więcej informacji a mniej ogólników. Np.: w którym momencie zmieniłeś prezentację? Co byłoby dla Ciebie ciekawe? Jakich informacji poszukiwałeś (konkretnie! nie “czegoś nowego”, lub “czegoś, czego nie znam”)?

Dwa komentarze z tej grupy zasługują na wyróżnienie:

Prezentajca bez życia, kiepskie próby interakcji z widownią

Czemu kiepskie? Widownia mi się śmiała, ludzie się zgłaszali, to była najbardziej interaktywna prezentacja jaką miałem (z prezentacji z taką ilością ludzi). Wszyscy ludzie, którzy podeszli do mnie z pytaniami potem, pochwalili właśnie ten punkt. Może być oczywiście, że jestem skrajnie subiektywny w mym odbiorze, ale wielu ludzi mnie w tym utwierdziło.

Idac na ta prezentacje myslalem ze dowiem sie czegos o duzo bardziej zaawansowanego. Jestem dopiero stazysta i wiekszosc rzeczy byla mi bardzo dobrze znana, to co dopiero seniorom itd.

Dziękuję za wpis, muszę natomiast rzec, że mało się cenisz. Nie znam stażystów o takim poziomie wiedzy o systemach kontroli wersji (nie przeczę, że istnieją, po prostu ja takich osobiście nie znam), wielu seniorów z Gita szkoliłem i te rzeczy były dla nich nowe. Wielu ludzi używa do Gita graficznego interfejsu, a to naprawdę utrudnia naukę.

Techniczne

Tutaj problemem nie tyle była treść co nagłośnienie w sali.

Dziękuję. W którym miejscu siedziałeś? Czy problem trwał cały czas, czy pojawiał się chwilami? Czemu nie machnąłeś do mnie, żebym mówił głośniej, nie pomogłoby?

Prelegentowi przydałby się mikrofon, który mógłby założyć na głowę, bo tak to ciężko mu było jednocześnie pisać na klawiaturze i trzymać mikrofon

Cholernie trafna uwaga. Mam zamiar sobie taki sprawić na następny raz. 🙂 Co gorsza, od ostatniego GeeCONa mam takowy, ale ponieważ wciąż nie czuję się swobodnie dysponując GeeCONowym sprzętem, został on w domu. <sypię głowę popiołem>

Od strony technicznej mogła być lepiej przygotowana

Zdanie na pewno prawdziwe. Żebym tylko wiedział, co autor miał na myśli dokładnie! Kodowanie? Mikrofon? Slajdy?

kodowanie podczas prezentacji nie działa

Nie raz byłem tego zdania, ale widziałem kilka wyjątków. Na tyle były to zacne prelekcje, że postanowiłem spróbować do nich dołączyć. Czy mikrofon zakładany na głowę by pomógł?

Do konkretnego momentu

pomysł z diabelskimi nazwami plików – słaby

Na pewno nie mój najlepszy. 🙂 Ale film, w którym Arnold nakopał Szatanowi do d… zasługuje na wzmiankę. 😉

Fajny screen bez głowy ze Slayersów na prezentacji 🙂

Też go lubię. Dziękuję. 🙂

Pochwalne

Nie zaskoczę nikogo, to zdecydowanie moja ulubiona grupa.

Dobry kontakt ze słuchaczami.

W miare ciekawe. Kilka fajnych informacji i interesujacych faktow.

Spora łyżka konfitury. Można było trochę szybciej i więcej, ale i tak było fajnie.

Całkiem ciekawie była prowadzona, prelegent nie bał się publiczności i mówił dość ciekawe rzeczy których by mi się czytać normalnie nie chciało. 

Tomek trochę przynudził na początku, część ludzi wyszła. Ja zostałem i nie żałuję. Mam jednak wrażenie że w 50 minutach dało się więcej “wiedzy zmieścić “.

Fajnie ale nie byłem na całej. Proszę też nie dawajcie głosu deklom którzy chcą się popisać czego to oni nie wiedzą! Wiadomo, że w gicie można zrobić wiele rzeczy na wiele sposobów. Super przykłady oby tak dalej. 

Pierwsza połowa to zwykła ciekawostka, druga połowa bardzo fajna.

Niestety, choć mogę to w kółko czytać i cieszyć japę jak do (nomen omen) konfitury, to nadal mam niedosyt. Jestem oczywiście wdzięczny! Ba, podwójnie nawet, bo za głos i za życzliwość, dobry odbiór (miłe to, zwłaszcza wobec głosów o słabym poziomie). Po prostu nadal chciałbym wiedzieć:

– nie na całej, to dokąd byłeś? 🙂

– co sprawiło, że nie żałujesz, że zostałeś?

– ciekawe rzeczy, czyli?

Natomiast mam z tych wpisów i tak więcej informacji niż z tych o słabym poziomie.

Nie mam pojęcia

Ostatnia grupa, gdzie naprawdę mam problem z zaklasyfikowaniem.

Czasami improwizacja

Byl git

Trochę zabrakło czasu, żeby prelegent mógł się rozwinąć 🙂

Improwizacja… gdzie? Nie pamiętam, bym jakoś szczególnie improwizował, choć może powinienem sobie się obejrzeć na wideo i wtedy mi się przypomni.

Był git… no był. Może miało być “było git”? 🙂 Tak chyba wolę. 😉

Z tym czasem do rozwinięcia… znaczy czego mi brakło?

Podsumowując

Mam niedosyt. Dostałem dużo, ale nie mogę dzięki temu się udoskonalić jakbym chciał, poprawić niedociągnięcia, wzmocnić silne strony. Najwięcej nadal wyciągnąłem z tych osób, które odpytałem bezpośrednio po prezentacji.

Co ciekawe, podobny niedosyt miałem jako uczestnik Confitury. Nie wiedziałem jak prezenter dostanie moje uwagi i co z nich wyciągnie. Brakowało mi też możliwości kontaktu jego do mnie (zatem pisałem maila w notkach, jak coś).

Mam też uwagi do systemu:

  1. nie pasuje mi istnienie dwu opcji do tego samego, po co wpisywać nie dotyczy, skoro mogę pytanie pominąć? Jak to się ma różnić? na co prezenterowi informacja, że ktoś dał “nie dotyczy” a kto inny pominął? dlaczego jako uczestnik mam wybierać między nimi?
  2. Agregacja ocen powoduje, że muszę je sobie sam przeliczyć, by wiedzieć, jaki mam rozkład ocen złych i dobrych. Pomijam tak ponad 70% ludzi, którzy odpowiadali na pytanie dotyczące mojej prezentacji. Czyli ponad 70% odpowiedzi nie wykorzystam i tak. To po co one?
  3. Kiedy wpisywałem prezenterom uwagi, zawsze brakowało mi możliwości spojrzenia na to z ich strony. W sensie, co oni dostaną? Mniemałem, że powiązane moje noty. Jak widać z powyższego – nie. Nie wiem, czy człowiek, co mi napisał “był git” wystawił mi 5 czy 1. Nietuzinkowy stażysta co Gita zna bardzo dobrze dał mi neutralną czy złą notę? To zmienia wydźwięk ich komentarzy.

Prośby do oceniających wreszcie:

  1. Nie zakładaj, że prelegent dostanie Twoje uwagi rychło.
  2. Pisz konkretnie do czego pijesz z uzasadnieniem.
  3. Nie zakładaj, że “zobaczy sobie” jaką notę mu dałeś, nie jest w stanie.
  4. Napisz dokładnie co Ci się podobało, co nie. Co on ma usprawnić? Co ma poprawić?
  5. Ogólniki “słaby poziom” czy “ciekawa prezentacja” odwzoruj notą, jeśli nie masz zamiaru nic więcej napisać.

Uff. Ulżyło mi. Już kilka lat noszę się z takim wpisem… 🙂

Leave a Reply

