e-deklaracje i niewłaściwa klasa ELF: ELFCLASS64

Jeśli pomimo instalacji e-deklaracji na Twoim Ubuntu wedle instrukcji z oficjalnej strony Ministerstwa Finansów natknąłeś się na poniższy błąd, ten post jest dla Ciebie!

Failed to load module: /usr/lib/gio/modules/libgvfsdbus.so
/usr/lib/gio/modules/libgvfsdbus.so: niewłaściwa klasa ELF: ELFCLASS64

Błąd mówi o tym, że Twój system próbuje skorzystać z biblioteki 64-bitowej. Adobe AIR z jakiego możesz skorzystać pod GNU/Linux nie obsłuży 64-bitowych bibliotek, bo jest 32-bitowy.

Objawem zwykle jest to, że e-deklaracje wiszą i nie mogą – mimo działającego połączenia internetowego – posłać PITa gdzie trzeba. Przeszedłeś wszystkie kroki, kręciołek się kręci, a Ty możesz kilka godzin nawet patrzeć się na to i nic się nie pojawia a PIT do Ministerstwa nie trafia.

O ile wiem, czasem wystarczy zainstalować ia32-libs via sudo apt get install. Mnie jednak nie wystarczyło:


tammo@tammo-laptop:~$ sudo apt-get install ia32-libs
[sudo] password for tammo:
Czytanie list pakietów... Gotowe
Budowanie drzewa zależności
Odczyt informacji o stanie... Gotowe
ia32-libs jest już w najnowszej wersji.

Poradziłem sobie inaczej.

  1. odpaliłem e-deklaracje nie przez skrót, lecz z terminala, by dostawać tam komunikaty o błędach
  2. przy wysyłaniu dostałem błędy jak poniżej
    Image
  3. upewniłem się, że pyta o bibliotekę x64 i że mam odpowiednik x32:
  4. tammo@tammo-laptop:~$ file /usr/lib/gio/modules/libgvfsdbus.so 
    /usr/lib/gio/modules/libgvfsdbus.so: ELF 64-bit LSB shared object, x86-64, version 1 (SYSV), dynamically linked, stripped
    tammo@tammo-laptop:~$ file /usr/lib32/gio/modules/libgvfsdbus.so 
    /usr/lib32/gio/modules/libgvfsdbus.so: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386, version 1 (SYSV), dynamically linked, stripped
    
  5. przeniosłem pierwszą 64-bitową bibliotekę, której Adobe AIR nie mogło znaleźć, do katalogu tmp, skopiowałem w jej miejsce wersję 32-bitową

Dlaczego tylko pierwszą? Chciałem sprawdzić, czy to zadziała w ogóle. Założyłem, że jeśli zmieni mi się komunikat błędu, to prosta podmiana działa.

Okazało się, że działa nadzwyczaj dobrze: przesłanie PITa odbyło się bez żadnych problemów.

Na koniec zalecam posprzątać i wstawić 64-bitową wersję tam, skąd się ją wycięło. Biblioteki współdzielone są używane nie tylko przez Adobe AIR czy e-deklaracje.

W wypadku dalszych problemów

  • instrukcje instalacji
  • Linux 64 i e-deklaracje – najczęściej zadawane pytania zebrane przez MF
  • Podobny problem: jak ELF64 zastąpić ELF32 – lektura anglojęzyczna!
  • Advertisements

    Leave a Reply

    